• info@lopas.ir
  • امروز : چهارشنبه 13 تیر 1403
صرفه‌جویی در خروج ارز با تكیه بر توانمندی‌های داخلی
11 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: برای تولید جایگزین خوراک دام وارداتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، اقدامات بسیاری توسط محققان علوم دامی انجام گرفته که دانش فنی آنها در دسترس است.

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، حسن خمیس‌آبادی، در مصاحبه زنده تلفنی با رادیو اقتصاد، در ارتباط با وجود ظرفیت جایگزینی خوراک دام وارداتی با اشاره به پتانسیل عظیمی که در حوزه دامپروری در کشور وجود دارد، گفت: برای تولید جایگزین خوراک دام وارداتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، اقدامات بسیاری توسط محققان علوم دامی انجام گرفته که دانش فنی آنها در دسترس است.

وی، افزود: از آنجا که سالانه 15 میلیون تن ضایعات و پسماندهای کشاورزی در کشور تولید می‌شود، محققان با پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند، توانسته‌اند از طریق فرآوری این ضایعات، آنها را وارد جیره دام کنند و از این جهت، می‌تواند جایگزینی برای نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا باشد.

خمیس‌آبادی، ادامه داد: استفاده از سیلاژ خوراک کامل دام و استفاده از ضایعات مرکبات برای تهیه درصدی از جیره، از دیگر مواردی است که دانش فنی آن توسط محققان تولید شده است.

خمیس‌آبادی، با بیان اینکه سالانه بیش از 120 هزار تن پر در کشور تولید می شود، عنوان کرد: استفاده از پودر پر در تغذیه دام، یکی دیگر از مواردی است که محققان موسسه پروژه های مختلفی در ارتباط با آن انجام داده اند.

وی بیان کرد: هر کیلو پر‌فرآوری‌شده می‌تواند جایگزین 1.5 کیلوگرم سویا باشد؛ بنابراین از آنجا که به واردات سویا وابسته هستیم، این جایگزینی می‌تواند معادل 80 هزار تن از واردات سالانه این نهاده جلوگیری کرده و در نتیجه در خروج ارز از کشور صرفه‌جویی می‌شود، ضمن اینکه پودر پر، حاوی 75 تا 80 درصد پروتئین قابل هضم است.

خمیس‌آبادی افزود: استفاده از پودر سم فرآوری‌شده که تا 6 درصد قابلیت جایگزینی در خوراک دام را دارد و استفاده از برگ چغندر علوفه‌ای و قصیل جو از دیگر مواردی بود که خمیس‌آبادی در ارتباط با وجود ظرفیت جایگزینی خوراک دام وارداتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به آنها اشاره کرد.

لوپاس

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

× پنل کاربری