• info@lopas.ir
  • امروز : جمعه 15 تیر 1403
 تحول کشاورزی و دامپروری اصفهان در دولت شهید رئیسی
7 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

مدیر روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بخش کشاورزی را مهم‌ترین بخش توسعه در همه کشورها دانست و دستاوردهای این سازمان در دولت شهید رئیسی را تشریح کرد.

سید محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«صاحب نیوز»، با بیان اینکه بخش کشاورزی به‌عنوان محور توسعه کشورها از مهم‌ترین الویت‌ها در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در دولت جمهور شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی بخش کشاورزی استان اصفهان دستاوردهای قابل‌ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده است.

مدیر روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان با دارابودن 568 هزار هکتار اراضی با قابلیت کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارابودن شرایط متنوع آب‌وهوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد تصریح کرد: در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان، بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

* اختصاص ٧٠ درصد از اراضی کشاورزی استان به محصولات زراعی

وی مجموع اراضی زراعی قابل‌کشت استان را حدود 485 هزار هکتار بیان کرد و افزود: در سال‌های نرمال حدود ۷۰% آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود 4.6 میلیون تن است.

موسوی مجموع اراضی باغی استان را حدود 85 هزار هکتار دانست و گفت: عمدتاً شامل محصولاتی مانند انواع سیب‌درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی، زردآلو و محصولات گلخانه‌ای (سبزی و صیفی و گیاهان زینتی) است.

*اعطای تسهیلات به ۳۷ هزار طرح کشاورزی استان

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه از زمان آغاز به کار رئیس‌جمهور مردمی و شهید تعداد ۳۷ هزار و ۲۷ طرح به مبلغ ٩ هزار و 337 میلیارد تومان در راستای افزایش بهره‌وری تولید و اشتغال موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع به کار دولت رئیس‌جمهور شهید تاکنون این سازمان موفق به ثبت ۱۶ هزار و ۲۵۲ اشتغال نفر در بخش کشاورزی در سامانه رصد شد است.

همچنین در طول دوران دولت رئیس‌جمهور شهید تعداد 561 طرح به‌منظور رفع مشکلات مربوطه به ستاد تسهیل و رفع تولید استان از طریق این سازمان معرفی شده است.

*ایجاد ۱۱ زنجیره تولید محصولات دامی در دولت شهید رئیسی

وی در ادامه از بهبود تولیدات دامی یادکرد و گفت: در این مدت ۱۱ زنجیره تولید محصولات دامی ایجاد شده است و سالیانه هزار و ۸۶۱ تن محصولات دامی و هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه یکروزه بومی و هزار و ۵۰۰ قطعه هوشمندسازی فرایند توزیع نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی انجام شده است.

*افزایش ٥٠ هزار هكتاري کشت گندم در استان اصفهان

مدیر روابط‌عمومی جهاد کشاورزی استان اصفهان از بهبود تولیدات گیاهی یادکرد و گفت: رشد تولید گندم استان با برآورد 270 هزار تن که نسبت به سال گذشته پیش‌بینی بیش از 50 هزار تن را شاهد خواهیم بود.

و همچنین سطح زیر کشت محصولات زراعی استان باتوجه‌به وضعیت تأمین آب طی سال‌های مختلف بین 190 هزار تا 270 هزار هکتار متغیر است.

موسوی از اجرای طرح جهش دیمزارها برای اولین‌بار در سه سال گذشته در سطح 32 هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان و بوئین و میان‌دشت خبر داد و گفت: سطح اراضی کامل کشت استان حدود 570 هزار هکتار زراعی و باغی و نیز سطح کشت زراعی سال نرمال حدود 280 هزار هکتار سال جاری حدود 120 هزار هکتار گندم و جو بوده است.

وی از پیشرفت‌های حوزه آرد و نان نیز یاد و اظهار کرد:
صرفه‌جویی حدود 3 هزار تن آرد یارانه‌دار باارزش ریالی ٤٥٠ همت از جمله پیشرفت‌ها در این زمینه است که با اجرای طرح هوشمندسازی و هدفمند نمودن یارانه آرد و نان، علی‌رغم این‌که استان اصفهان دارای پایین‌ترین سرانه مصرف آرد در کشور است، به دلیل اقدامات نظارتی در ادوار گذشته، میزان مصرف آرد ماهیانه یارانه‌دار، باتوجه‌به تصمیمات اتخاذ شده در استان و نحوه اجرای پیگیری دستورالعمل‌ها در شهرستان‌های تابعه و به‌رغم حمایت‌های لازم و برگشت سهمیه آرد به واحدهای توانمند و مستقر در مناطق کشش‌پذیر، حدود 10درصد کاهش‌یافته است.

موسوی همچنین از تثبیت قیمت نان برای مردم طی سه سال اخیر یادکرد و گفت: به‌رغم افزایش قیمت گندم و هزینه‌های تولید نان با اختصاص مبلغ کمک‌هزینه پرداختی به واحدهای نانوایی بر اساس میزان فروش نان به‌صورت برخط، قیمت انواع نان یارانه‌دار طی سه سال اخیر برای عموم مردم ثابت مانده است.

وی از فراهم‌کردن بستر مناسب به‌منظور دستیابی به علوم و فنون استحصال تخم چشم زده تمام ماده ایرانی در استان با تلاش بخش خصوصی و تولید بیش از 90 میلیون تخم چشم زده تمام ماده ایرانی در سال 1403 در مرکز اصلاح نژاد شایان قزل فریدون‌شهر یادکرد و گفت: علاوه بر جلوگیری از خروج ارز و جلوگیری واردات، بخشی از تولید در سال 1402 صادر شده است.

مدیر روابط‌عمومی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به توسعه صنعت مهم و سودآور تکثیر و پرورش گونه‌های مختلف و متنوع ماهیان زینتی گفت: حاصل این فعالیت‌ها صدور بیش از 400 فقره مجوز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان و تولید بیش از 79 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی تا پایان سال 1402 بوده است.

همچنین به توسعه بازار آبزیان و افزایش سرانه مصرف آبزیان به بیش از 11 کیلوگرم در راستای امنیت غذایی و اهمیت استان به‌عنوان بارانداز آبزیان جنوب و پرورشی برای تأمین نیاز خیلی از استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: نظر به اهمیت ارزش غذایی آبزیان برای سلامت جامعه و پیشگیری از انواع بیماری‌ها این اقدامات انجام شده است.

وی در زمینه ترویج هماهنگی کشاورزی به برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی و ترویجی خبر داد و گفت: در زمینه آموزش و اشتغال‌زایی زنان روستایی ۱۱ مورد تولید محصول گواهی شده و استاندارد داشتیم و 225 مورد سایت آموزشی باغچه‌های خانگی و ۳۱ مورد ایجاد و توسعه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی انجام شد و طرح ملی زنان کارآمد و روستای سرآمد در زمینه پرورش زنبورعسل و آموزش‌های زنان روستایی در موضوعات مختلف زراعی، باغی، دامپروری و غیره برای 31000 نفرروز ایجاد شد.

وی در پایان از تجهیز و نوسازی مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها خبر داد و اظهار کرد: تجهیز مراکز و تهیه لوازم و ملزومات و بازسازی و نوسازی مراکز شامل 44 مرکز در سطح شهرستان‌های استان، سه دفتر ترویج با اعتبار استانی و ملی 31296000 هزار ریال نیز انجام شد.

لوپاس

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

× پنل کاربری