• info@lopas.ir
  • امروز : چهارشنبه 13 تیر 1403
 پیشرفت چشمگیر ایران در دامپروری صنعتی و افول در دامداری سنتی
10 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

گلستان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، حفظ دامداری سنتی در روستاها را موجب اشتغال مفید جوانان روستایی دانست و گفت: مسئولان باید با برگزاری کلاس‍های آموزشی و حمایت از دامداران مانع از تعطیلی دامداری سنتی در روستاها شوند.

پروفسور غلامرضا قربانی ظهر پنجشنبه ۱۷ خرداد در حاشیه همایش ارتقاءمدیریت تغذیه و پرورش در صنعت دام با استفاده از دانش نوین که در سالن شهید مطهری دانشگاه گلستان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اساس پیشرفت در دنیا بر اساس آموزش است.

وی با بیان اینکه آموزش حلقه مفقوده دامداران و دامپروران کشور به ویژه در بخش سنتی و روستایی است، افزود: دامپروری در همه جای دنیا با نام صنعت دامپروری نام برده می‌شود، واقعیت نیز چیزی جز این نیست و برای آنکه بتوانیم در این صنعت پیشرفت داشته باشیم لازم است خود را به علم روز دنیا مجهز کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاور مگتفارم‌های کشور در ۳۰ سال اخیر  با بیان اینکه مسئولان باید برای آموزش جامعه برنامه داشته باشند و به دور از شعارزدگی برای کلاس‌های آموزشی در شهرها و روستاهای مختلف برنامه‌ریزی کنند، گفت: اینکه در بخش سنتی دامدار عملکرد پایین (10 کیلو شیر در هر رأس دام) را دارد نشانه عدم آگاهی و دانش او در مدیریت صحیح دام است و این خلأ باید با آموزش صحیح توسط کارشناسان زبده پر شود.

قربانی با بیان اینکه همه جای دنیا برای حفظ کشاورزی سنتی و سنت‌های خود هزینه می‌کنند، گفت: بخش دولتی باید از طریق یارانه نهاده و خرید شیر و محصولات دامداران آن‌ها را حمایت کند، زیرا اگر چه به ظاهر و با حساب عدد و رقم دامداری سنتی صرفه اقتصادی بالا ندارد، ولی حمایت از دامداران سنتی در روستاها مانع از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری، اعتیاد و طلاق در جامعه شده و بنیان خانواده‌ها را حفظ می‌کند.

کسب مقام چهارم ایران در دنیا از نظر میانگین هر راس گاو هلشتاین

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: برخلاف ضعفی که در دامداری‌های سنتی کشور وجود داشته و دامداری‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است، در قسمت دامداری صنعتی و نیمه صنعتی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و از نظر تولید شیر هیچ مشکلی در کشور نداریم.

مشاور مگتفارم‌های کشور ‌ادامه داد: در ۱۵ سال اخیر کشور ما دربخش دامداری و دامپروری صنعتی پیشرفت قابل توجهی داشته است، به طوری که مقام چهارم دنیا از نظر میانگین تولید هر رأس گاو هلشتاین را کسب کرده‌ایم.

لوپاس

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

× پنل کاربری