• info@lopas.ir
  • امروز : چهارشنبه 13 تیر 1403
کشت علوفه در دستور کار زنجیره ارزش دامپروری گیلان است
11 بازدید
(کل 0 توسط 0 نفر)

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با کشت علوفه می‌توانیم به تقویت صنعت دامپروری کمک کنیم و تعداد دام‌های بومی و صنعتی را افزایش دهیم.

صالح محمدی در حاشیه بازدید از ایستگاه ذخیره ژنتیکی گام بومی در شهرستان فومن در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های ذخیره ژنتیکی گاو بومی در استان گیلان از دو سال گذشته، اظهار کرد: ذخیره ژنتیکی به پایداری تولید در حوزه دام و حفظ دام های بومی و اصیل استان منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه گاوهای بومی از جای جای استان جمع آوری شده و ذخیره ژنتیکی آن انجام شده است، افزود: یکی از برنامه‌های کلیدی سازمان جهاد کشاورزی استان، کشت دوم در اراضی شالیزاری و سایر عرصه‌ها با محوریت کشت علوفه است و لذا موسسات تحقیقاتی استان کشت گونه‌های گیاهی علوفه ای را در برنامه دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از معرفی هشت گیاه علوفه‌ای در موسسه تحقیقات برنج استان خبر داد و عنوان کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده، برداشت گونه تریتیکاله انجام شد و نتیجه مثبت بود؛ کشت گونه شبدر برسیم در شالیزار و سورگوم علوفه‌ای در سایر اراضی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

محمدی، سطح زیر کشت گونه‌های علوفه‌ای را ۶۰ هکتار دانست و خاطرنشان کرد: توسعه کشت علوفه یکی از برنامه‌های حوزه دامپروری است، زیرا زیر کشت علوفه بردن اراضی در طول سال به کاهش هزینه های تولید دامداران کمک می‌کند و در نهایت موجب پایداری تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نوع علوفه یکی از شاخصه های کیفیت محصول در حوزه دامپروری است، یادآور شد: تریتیکاله و ذرت علوفه‌ای و شبدر برسیم در کیفیت شیر و گوشت قرمز استحصالی تاثیرگذار است و بازارپسندی را افزایش می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر لزوم تکمیل ذخیره های ارزش در صنعت دامپروری، به ظرفیت های استان در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: اصلاح نژاد دام هم در واحدهای صنعتی و هم سنتی و تولید علوفه و... در راستای زنجیره ارزش است.

وی با اشاره به پتانسیل غرب استان در پرورش گاومیش، اضافه کرد: گاومیش داری یک فرصت سرمایه گذاری بوده و مورد حمایت جهاد کشاورزی است. در این راستا اقدام به صدور مجوز و پرداخت تسهیلات تبصره ای برای تعدیل قیمت گوشت قرمز و افزایش سهم آن در سبد مصرف خانوار می کنیم.

محمدی افزایش تولید دام و حمایت از دامداران را جزو برنامه های سازمان جهاد کشاورزی دانست که با هدایت استاندار و همکاری فرمانداران در حال انجام است و گفت: با کشت علوفه می توانیم به تقویت صنعت دامپروری کمک کنیم و تعداد دام های بومی و صنعتی را افزایش دهیم که پایداری تولید و امنیت عذایی را به دنبال دارد.

لوپاس

ارسال دیدگاه

کد امنیتی رفرش

× پنل کاربری